VEKA Kalijärvi

Search
Close this search box.

Sopimusehdot kuluttajille

1. Asiakas

VEKA Kalijärvi, myöhemmin “VEKA” on Mikko Kalijärvi Oy:n (Y-tunnus:123123-0) ylläpitämä verkkokauppasivusto. VEKAn asiakkaana voivat olla kuluttajat. Näitä sopimusehtoja sovelletaan VEKAn ja sen kuluttaja-asiakkaiden (jäljempänä ”Asiakas”) välisessä kauppasuhteessa, johon soveltuu myös Suomen ja EU:n lainsäädäntöä kuluttajakaupan, markkinoinnin ja mainonnan osalta. VEKAlla on oikeus päivittää näitä sopimusehtoja ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja.

Sopimusehdot päivitetty 21.3.2024.

2. Asiakkuus ja tietosuoja

Asiakas velvoitetaan luomaan tilaamista varten asiakastili, jonne asiakas tallentaa täydelliset yhteystiedot. Asiakkailta vaaditaan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Asiakkaiden tiedot on tallennettu VEKAn asiakasrekisteriin, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitämiseen. VEKAlla on oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja perusteltuja käyttötarkoituksia varten soveltuvan lainsäädännön mukaisesti.

Tietosuoja-asetuksen mukainen tietosuojaseloste on nähtävissä täällä. Asiakas voi tarkistaa itseään koskevat tiedot asiakastilinsä kautta.

VEKAn verkkosivujen turvallisuutta valvotaan teknisesti, esimerkiksi tietomurtoyrityksiltä, koneellisilta kaupankäynneiltä ja tiedusteluilta. Sopimusehtojen vastaisesta toiminnasta ilmoitetaan valvovalle viranomaiselle. VEKAlla on oikeus perua kauppa, mikäli asiakas ei ole toiminut yleisesti hyväksyttyjen toimintatapojen mukaisesti ja esimerkiksi hyödyntää automaattisia työkaluja (botteja/skriptejä) osana tilausta. VEKA pidättää oikeuden olla myymättä tuotteita jälleenmyytäväksi.

3. Tuotevalikoima

Saatavuustiedot perustuvat maahantuojien ja valmistajien ilmoittamiin toimitusaikoihin. VEKA tai sen käyttämät toimittajat eivät ole vastuussa vaikutuspiirinsä ulkopuolelta tulevien ennalta arvaamattomien muutosten aiheuttamista viivästyksistä eikä VEKA takaa sellaisten tilattujen tuotteiden toimitusta, jotka eivät ole heti lähetettävissä.

VEKA ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaisena esteenä pidetään sellaista ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta, joka on VEKAn vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. VEKA ilmoittaa asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä. VEKA voi myydä verkossa outlet-tuotteita. Outlet-tuotteet ovat pääsääntöisesti asiakaspalautuksia, mallikappaleita, tehdaskorjattuja tai käytettyjä laitteita. Tuotteen kuntoluokka sekä muut ominaisuudet ja ehdot määritellään myyntitiedoissa. VEKA pidättää oikeuden rajoittaa eräiden tuotteiden myyntiä. Tuotteiden ikärajoja noudatetaan lainmukaisesti. K18-tuotteiden tilaaminen vaatii syntymäajan luovuttamista VEKAlle.

4. Toimittaminen

Tuotteet voidaan tilata joko kuljetuspalvelun toimittamana tai noutaa VEKAn toimipisteistä. Toimipisteissä noutovalmiita tilauksia varataan asiakkaalle seitsemän päivää, ellei muuta ilmoiteta. Lähtökohtaisesti yksittäisen tilauksen tuotteet toimitetaan yhdellä kerralla. Tarvittaessa useita tuotteita sisältävät tilaukset lähetetään useammassa paketissa, jolloin on mahdollista, että kaikki tuotteet eivät saavu perille yhtä aikaa.

Mikäli kaikki tilauksen tuotteista eivät ole heti toimitettavissa, asiakas voi pyytää jakamaan tilauksen, jolloin puuttuvat tuotteet siirtyvät uuteen tilaukseen. Tilauksen jakamisen seurauksena syntyvän uuden tilauksen toimitus on lisämaksullinen. VEKA varaa kuitenkin oikeuden jakaa tilauksia yksipuolisesti, jolloin uuden tilauksen lähetys on maksuton.

Ajankohtaiset toimitustiedot löytyvät täältä.

5. Hinnoittelu ja maksutavat

Hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät toimituskuluja, ellei toisin ole mainittu. VEKA pidättää oikeuden perua tilauksen, jos tuote on myyty virheellisellä hinnalla hinnoitteluvirheen, järjestelmähäiriön tai muun vastaavan virhetilanteen vuoksi.

Hinnat tarkistetaan käsittelyhetkellä. Hinnan laskiessa hinnat korjataan asiakkaan avoimeen tilaukseen. Hinnan noustessa ennen tilauksen käsittelyä, myydään tuote tilauksentekohetken hinnalla.

Ajankohtaiset tiedot tarjolla olevista maksutavoista löytyvät täältä. Luotollisiin maksutapoihin saattaa liittyä myös muita sopimusehtoja, esimerkiksi liittyen luottokelpoisuuden tarkistamiseen. Luoton tarkemmat kuvaukset ja luoton myöntäjän tiedot on eritelty ostoskorissa lain vaatimalla tavalla.

6. Palauttaminen

VEKA tarjoaa asiakkailleen 30 päivän palautusoikeuden. Palauttamisesta tulee ilmoittaa sähköpostitse osoitteiseen palautukset@vekakalijarvi.fi. Asiakas voi palauttaa tuotteen postitse asiakaspalautuksella. Palautettavat tuotteet tulee pakata huolellisesti. Ajantasaiset palautusohjeet löytyvät täältä.

Mikäli palautat perille asti toimitetun kuljetuksen tai lähetystä ei voida toimittaa perille asti VEKAsta riippumattomasta syystä (esim. väärä puhelinnumero tai toimitusosoite), emme hyvitä mahdollisia toimitus-, kuljetus- tai asennuskustannuksia taikka lisäpalveluiden kuluja. Asiakas vastaa myös palautuskustannuksista niiden tuotteiden osalta, jotka painonsa tai kokonsa puolesta edellyttävät erilliskuljetusta (mitat yli 100 x 60 x 60 cm, paino yli 25 kg). Noutamatta jätettyjen lähetysten (toimipaikkapalautusten) toimituskuluja ei hyvitetä.

Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen, kuitin tai muun todistuksen ostopaikasta ja –ajankohdasta palautuksen yhteydessä. Lisäksi asiakkaan tulee säilyttää kaikki asiakaspalautukseen liittyvät dokumentit huolellisesti, kunnes on saanut tiedon palautuksen vastaanottamisesta VEKAlta.

Asiakas vastaa lain mukaisesti arvon alentumisesta, jos tuote on otettu käyttöön. Asiakkaan tulee huolehtia tuotteesta ja sen mukana toimitettavista tarvikkeista, ohjeista ja tuotepakkauksesta, kunnes on päättänyt pitää tuotteen.

VEKA palauttaa palautettuja tuotteita koskien saadut suoritukset viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun palautetut tuotteet on saatu takaisin tai kunnes asiakas on todistettavasti lähettänyt tuotteet takaisin. Rahan palautus suoritetaan sillä maksutavalla, jolla asiakas on maksanut tilauksen, ellei palautuksen yhteydessä nimenomaisesti ole suostuttu muuhun.

Palautusoikeuden rajoitukset määräytyvät voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Kuluttajansuojalain 6. luvun 16 pykälän nojalla esimerkiksi seuraavilla tuotteilla ei ole palautusoikeutta:

Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu.

Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteisiin kuuluvat muun muassa epilaattorit, partakoneet, ihokarvatrimmerit ja nenä/korvakarvatrimmerit, hiustenhoitolaitteet ja kotiparturilaitteet, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume-, verenpaine- ja verensokerimittarit sekä alkometrit, nappikuulokkeet ja hands-free–laitteet sekä vaipat ja muut vastaavat lasten- ja lemmikkienhoitotuotteet.

Rekisteröidyillä ajoneuvoilla, palvelutuotteilla tai digitaalisella sisällöllä ei ole kuluttajansuojalain mukaisesti peruutusoikeutta, jos palvelu on kokonaan suoritettu, tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu sinun annettuasi suostumuksesi toimittamisen aloittamiseen ja jos peruutusoikeuden puuttumisesta on kerrottu ennakkoon.

7. Takuu

Takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Takuu ei rajoita kuluttajansuojalaissa tarkoitettua myyjän virhevastuuta. Asiakkaan tulee tutustua tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuaika ilmoitetaan ostokuitissa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta tai valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta. Takuu kattaa ainoastaan tuotteessa olevat valmistus- ja materiaalivirheet. Takuukorjaus tehdään aina valmistajan tai maahantuojan takuuehtojen mukaisesti. Virheellisiä outlet-tuotteita ei vaihdeta vastaavaan normaalihintaiseen uuteen tuotteeseen.

Ajantasainen takuu- ja huolto-ohje löytyy täältä.

Huoltoaika-arvio on noin 10–20 arkipäivää. Huoltoon toimitettuja tuotteita säilytetään kolme kuukautta asiakkaalle huollon/työn valmistumisesta toimitetun ilmoituksen jälkeen. Tämän jälkeen tuote kierrätetään.

VEKA ei ole vastuussa ostajan aiheuttamista vahingoista. Takuun ulkopuoliset kustannukset ja selvästi aiheettoman huoltokäynnin kustannukset voidaan periä kokonaisuudessaan asiakkaalta.

VEKA ei takaa, että kolmannen osapuolen ohjelmistot tai digitaaliset elementit olisivat käytettävissä koko tuotteen käyttöiän. Lisäksi ostamalla tuotteen asiakas hyväksyy nimenomaisesti, että Verkkokauppa.com ei tiedota mahdollisista ohjelmistoa tai muista sisältöä tai palvelua koskevista päivityksistä eikä niitä toimiteta kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla kuluttajille.

VEKA ei ole vastuussa digitaaliselle medialle tallennetuista tiedoista tai ohjelmistoista vaaranvastuun ollessa asiakkaalla. Varmuuskopiointi on ostajan vastuulla ja se tulee suorittaa aina ennen huoltoprosessia.

8. Erimielisyyksien ratkaiseminen

Osapuolet pyrkivät neuvottelemaan erimielisyyksistä, mutta mikäli osapuolten välillä ei synny sopua, on kuluttaja-asiakkaalla oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajaneuvonnan tietoon tai riita-asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kuluttajalla on lisäksi mahdollisuus käyttää Euroopan komission ylläpitämää verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia. Nämä menettelyt ovat kirjallisia. Asiamieskuluja ei korvata, koska kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoaa veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.

Asiakas voi nostaa sopimuksen velkasuhteesta aiheutuvia riitaisuuksia koskevan kanteen VEKAa vastaan vakituisen asuinpaikkansa käräjäoikeudessa.